NOTÍCIES



Dimarts 13 Març


10:00h


El problema actual no és del periodisme sinó dels mitjans

Avui en dia existeixen moltes empreses competidores en el nostre sector, la comunicació. El periodisme és un negoci d’oferta en què has d’oferir una sèrie d’informacions. Qui millor exposi les seves noticies és qui obtindrà més beneficis.

El periodisme es troba en una època estancada, però no és problema d’aquest sinó dels mitjans. Antoni Maria Piqué, consultor d’empreses periodístiques, va definir el periodisme actual en què faràndula, esports i classificats hi predominen en qualsevol diari. El públic rep aquesta informació i opina; si llegeixen agrada. En aquest model es troba la publicitat. Cada vegada es veuen menys anuncis en els diaris i més en les xarxes socials. Piqué va destacar que si aquest model funciona ens permet informar sobre les notícies que més afecten al dia a dia, també les més cares com la política, la investigació o les mundials.

Piqué va definir la situació actual com “La fi de tot plegat o el principi de tot plegat”. Per canviar el model actual, que no funciona, s’ha de conscienciar al públic que la informació no és gratis i que per saber s’ha de pagar.

El que necessita el periodisme és un canvi en el què aparegui Digital Primer (principal font Internet), Comerç-e (la meitat dels ingressos són de venda), “Crowdfunding” (depèn del tamany del negoci pots demanar diners), Pauteneriats (com millorar el diari), “Dayparting” (posar continguts a la hora del dia)...

Vicenç Pardal, fundador de Vilaweb, va començar per aclarir la situació actual: “No estem en una evolució, sinó en una revolució”. A partir de l’aparició de les xarxes socials no es pot fer el que es feia abans. Deia que molts professionals tenen l’esperança de la V, és a dir es trobaven en el punt més alt, ara estan a baix i pujaran; però en Pardal va definir aquest fenomen com la L, és a dir que mai tornaran a pujar. El que s’ha de fer és desenvolupar-se a partir de la L i adaptar-se a la societat, encara que amb la crisi actual és impossible remuntar.
Pardal i Piqué estaven d’acord en què no hi ha un problema del periodisme sinó dels mitjans. Ho van definir de la següent manera: “Estem en uns bons anys del periodisme però existeix una crisi dels mitjans.

El problema central és el pagament. S’ha de redefinir els models existents i han d’aparèixer de nous. Si no es fa pagar és impossible sortir endavant.

Per últim, Pardal va fer una declaració dirigida als futurs periodistes: “Es pot crear molt bon periodisme. No cal diners per començar sinó temps i temps teniu”.


Adrián Serrano





Low cost, low size, low creativity?


Quan diem “al pot petit hi ha la bona confitura” és perquè realment les coses més petites, o més  ben dit insignificants, ens aporten més satisfacció i èxit.

Actualment les agències de publicitat estan tenint problemes a l’hora d’aconseguir més anunciants. És per això que Robert  Bonada, juntament amb Aroa Conde i Xavier Fustagueres, persones que es dediquen a la publicitat i al màrqueting, ens van voler donar consells per aconseguir una gran campanya low cost.

Primerament, el director de comptes de Publifilms, Robert Bonada, ens va donar a conèixer totes les seves accions que ha realitzat amb totes les seves comptes, que en són exemples Lays, Estrella Damm, Orbite o Central Lechera Asturiana. Totes elles han donat com a resultat una gran notorietat i èxit, fet essencial a tenir en compte pensar que és una agència petita amb pressupostos baixos.

Aquestes accions que aquesta agència du a terme són, principalment, el street màrqueting o el field màrqueting. Consisteixen en realitzar accions concretes en esdeveniments o llocs on hi ha una gran acumulació de gent, com pot ser a l’estiu a la platja o a Salou o fins i tot a supermercats com Eroski. 

En Robert,  a més, també, va enumerar una sèrie de fets que s’haurien de tenir en compte a l’hora de voler crear una comunicació Low Cost: primerament, va voler mostrar el seu punt a favor de l’anticipació, i és que quan a un gran client, només arribar ja li tens preparada una oferta, segons el seu punt de vista, és un motiu pel qual aquesta compte pot confiar amb l’agència. Això és perquè, a part del mal moment que està passant la societat actual, els briefings a les agències no arriben amb tant facilitat com abans, i si tens al client content tens molt més guanyat i més possibilitats d’èxit.  Entre d’altres, també va voler donar importància a la targetització i és que com més concret sigui el públic objectiu d’una agència, millor es pot treballar per aquest consumidor.  Per últim, en aquesta enumeració d’accions, va voler destacar que les agències petites necessiten la publicity, necessiten que se les publiqui a la premsa i que es donin, així, a conèixer.

Aroa  Conde, actualment, té la seva agència de publicitat, però abans havia treballat en el sector del màrqueting. Ella, ens va voler donar, igual que en Robert Bonadas, el seu punt de vista en aquest moment de dificultats, i és que el departament de màrqueting és el que més problemes té dins una empresa, perquè són els primers pressupostos que es retallen en una empresa. Tot i això, va mostrar el seu entusiasme en la busca de notorietat en les petites agències com la seva. La necessitat de donar a conèixer el producte gratuïtament, d’impactar a petits sectors i de fer viure experiències al consumidor, fan que una petita agència de 7 treballadors, esdevingui una poderosa agència en moments puntuals i és que com va dir ella “el talent està en les persones, no en la grandària de l’agència” .

El cas de ACB ha pogut reforçar les idees de low cost, i és que en Xavier Fustagueres, que hi treballa , va demostrar que una poderosa empresa, també realitza accions low cost.

Així doncs, low cost no és d’una agència amb pocs recursos, és una necessitat  del sector de la comunicació. Abaratir costos són necessitats en els moments de problemes econòmics, d’aconseguir més per menys però sense la necessitat de que sigui pitjor. I com va dir en Robert Bonada, “treballant i amb esforç s’aconsegueix el que vols”.


Alba Pàmies





16:30h.


Internet, el present del cinema


“No és difícil fer un projecte, amb ganes, treball i esforç pots arribar a qualsevol cosa”.

Nico Alcalá, director i productor del film Cosmonauta, va presentar la seva pròpia experiència personal. El que va començar com una broma entre uns alumnes que estudiaven comunicació es va fer realitat. Un grup d’amics va decidir fer el projecte en el qual Nico també hi participà. 

Per poder dur a terme Cosmonauta, Nico va donar-se a conèixer gràcies al fenomen d’Internet. Gràcies a això, va poder finançar la seva producció, ja que cada seguidor va aportar una certa quantitat de diners. Això va ajudar a que Cosmonauta es distribuís en DVD’s, per Internet de forma legal, als cines... Nico Alcalà agraeix als seus seguidors per la seva ajuda, perquè en el moment en què el productor rus va dir que no aportava més diners per finançar el film, Nico es va veure perdut. En tres dies, van aconseguir 120.000 euros. Així, van aconseguir una comunitat de seguidors que van donar suport, tant en els bons, com en els mals moments. Van tenir l’oportunitat de connectar amb el públic de primera mà amb un petit pressupost.

Jaume Ripoll, director de Filmin, va presentar la seva pàgina web. Filmin és un portal on només es parla de cine. Va dir que Internet no és una simple pàgina web on baixar-se pel·lícules. “Internet és un complement no una amenaça per el cine”, va assegurar Jaume Ripoll. Ho va justificar dient que no només existeix la pirateria il·legal, sinó que es poden veure pel·lícules on-line i no està piratejant.

Telecinco, Antena 3 i La 1 produeixen pel·lícules i una gran part dels beneficis provenen d’Internet. “Internet és el present del cinema”.

El mercat del DVD està morint. Si la gent que ven DVD abandona el seu mercat ha de buscar una alternativa nova, com ara, proporcionar informació a través d’Internet o crear un valor afegit en el qual la societat estigui disposada a pagar més. A les persones els atrau la innovació, és per aquest motiu que les promocions i els valors afegits als productes, presenten bons resultats. Moltes persones compren una edició limitada d’una pel·lícula o d’un llibre per tal i com està enfocada. Així es justifica que només un 5% de les persones que compren una edició limitada es mira els extres.

La manera de distribuir la informació ha canviat any rere any. Actualment, les grans empreses com Netfilx, Amazon, Youtube i Itunes volen grans produccions, no els interessa les petites ni les mitjanes.

“Si algú us diu que el que voleu fer no té futur i està assentat on nosaltres, ignoreu-lo. L’únic que passa és que tem perdre la seva cadira perquè viviu en una època on el periodisme està força evolucionat. Amb esforç, ganes i temps arribareu on us proposeu.” 

Adrián Serrano 





18:30h


Japó 2011, primera catàstrofe retransmesa en directe

Fa un any, el Japó, va viure la pitjor tragèdia de la seva història després de la Segona Guerra Mundial. Una triple catàstrofe que va comportar una greu crisi al país i que va commoure el món sencer. Els periodistes Sergi Vicente i Tomoko A. Hosaka, van voler donar a conèixer de primera mà aquell tràgic moment. Van explicar la seva experiència com a corresponsals al Japó, i les dificultats que van patir per tal de fer bé la seva feina: la falta de temps per escriure les cròniques, una bona tria de continguts que volien retransmetre i la dificultat d’accés en determinades zones. Era la primera tragèdia que es retransmitia en directe, no només per part dels periodistes sinó per qualsevol persona que disposés d’algun mitjà per fer-ho. Aquest fet, lluny de ser una amenaça per la professió, segons els convidats, podia arribar a ser un avantatge.

Gloria Lanuza



Dimecres 14 Març


12:00h

Pensament lateral

“Más con menos no es lo mismo que mucho por poco”, amb aquesta motivadora frase introduïa la conferència el gran publicitari Pablo Alzugaray. El fundador de l’agència de publicitat creativa Shackleton, la número u a Espanya i una de les vint millors reputades del món; va demostrar el seu talent i experiència als alumnes de la FCCB. D’entre tots els temes tractats n’hi va haver un que repetia amb freqüència: “¿Quién quieres que haga o que piense qué?”. Al rebre un briefing, la primera pregunta que ens hem de fer és aquesta i així podrem desenvolupar una campanya més influent. La feina del comunicador no és fer un spot, ni organitzar un esdeveniment, ni crear aplicacions per mòbils; sinó influir. A més, Pablo Alzugaray va deixar clar que un no treballa de publicitari sinó que és publicitari. Un altre factor a tenir en compte, és que el més arriscat és no arriscar-se. Mai se sap si una campanya tindrà èxit o fracassarà, és per això, que cal ser honestos amb nosaltres mateixos. Actualment triomfa comunicar amb fets, un exemple és la campanya “tira lo peor del 2011” de FCC; interessar en comptes d’interrompre, és a dir, fer campanyes que la gent vulgui veure i evitar el zapping; cuidar la manera de comunicar i saber que integrar és desintegrar.

Laia Tomàs-Rodó




16.30


 “S’ha de comentar, no només opinar”

“Precuinar consisteix a fer les coses amb seny”. Els mitjans de comunicació i els periodistes juguen un rol social i marquen els gèneres dels que parlar: no han de ser influenciables, cada un ha de seguir la seva funció.

En l’acte “Noticies precuinades llestes per a publicar” van estar convidats tres gestors de comunicació, Josep M. Miret, Manuel Arroyo i Albert Roura, que van parlar del paper que juguen els periodistes i els mitjans de comunicació.

Ser fidels com a periodistes és tenir un gran compromís social. Els ciutadans els dipositen la seva confiança, per poder conèixer amb presició la informació adequada, la qual es vehicula a través dels mitjans. El periodista ha de ser independent i marcar la creativitat a partir de diferents fonts que te al seu abast; conèixer i investigar, crear-la en base de tot el que veu, però s’ha de pensar que no és possible tenir tot el coneixement complet.

La feina feta, des d’un gabinet, ha de tenir un gran respecte per la veritat i la fidelitat.

Els tres gestors de comunicació, van donar la seva opinió dient que hi ha hagut un baix rigor en els periodistes, tots estaven d’acord amb la prohibició de tertúlies de qualsevol emissora de ràdio, no tenen un mínim grau de responsabilitat ni fiabilitat, i s’ha de pensar que les grans audiències creuen el que escolten.

El factor comoditat està per sota del treball del professional, l’opinió i el criteri han quedat substituits per aquest. El periodista, ha de ser crític i independent, s’ha de limitar a veure, contrastar, documentar-se i després saber informar. 

Laura Álvarez




18:30



Vosaltres inventareu la forma en què us arrbi el sou”



La creativitat no entén de disciplines i es útil en qualsevol feina. En això estaven d'acord tant Juanjo Sáez, col·laborador a revistes com La luna de El Mundo o Qué Leer, dissenyador, autor de còmics i dibuixant i creador de la serie d'animació guanyadora d'un Premi Ondas al 2010 Arròs covat, i Carlos Guzlmán, soci i cofundador d'una productora de videojocs i col·laborador de La Vanguardia, en la seva discussió sobre el sector dels videojocs i l'animació. Tots dos sectors han patit, des del naixement, molt prejudicis i estereotips, com que els havien desplaçat a sectors etiquetat com a "sectors marginals". Els videojocs, per una banda, han estat sempre objecte de crítiques per els seus efectes addictius, la violència, el seu poc contingut educatiu... Però des de fa pocs anys han aconseguit un èxit inesperat i han passat a formar part del nostre dia a dia. L'animació a dut a terme una evolució i avui dia ja no es relaciona només amb un públic infantil. És aquest canvi de perspectiva el que ha fet que tots dos sector siguin avui, en temps de crisis, dels pocs que es troben en creixement. Són dos sectors que han obert una nova branca d'oficis, on estudiants de carreres de comunicació poden trobar un lloc de treball. Com concretava el Juanjo Sáez "la base - d'aquests - és la creativitat i el voler comunicar una idea". Ells mateixos van cursar estudis que poc tenien a veure amb el món de l'animació i els videojocs, però amb vocació i ganes de comunicar un missatge van acabar treballant d'allò que els hi agradava.



El seu èxit, però, es troba també, com deia el Juanjo Sáez, en la facilitat que hi ha avui dia per crear un projecte d'animació i distribuir-ho a canals. Un cop es té el producte, gràcies a les xarxes socials i el boca a orella, s'arriba a la gent. El problema però, deia el Juanjo, és que la democratització dels mitjans no ha estat equilibrada i si vols portar el teu producte a un mitja com el cinema, et seguiràs trobant amb barreres econòmiques. El Carlos Guzlmán discrepava amb ell,però, i anava més enllà afirmant que segons ell "una democratització del mitjans implica una massificació de la visibilitat" i per tant, el arribar a un públic més ampli.

Sobre quin és el futur del dos sectors tots dos hi estaven d'acord que l’èxit actual aniria a més i que sorgirien noves formes d'entendre aquests dos mitjans. El futur es inimaginable i es troba en mans d'aquells que es mouen per creativitat. Acabaren la conferència aconsellant als estudiants de treballar per vocació i de no deixar d'innovar, doncs seran ells mateixos els que inventin la forma en què els hi arribarà el seu sou. 

Marta Soler


Dijous 15 Març


12:00



És possible fer coses noves

 “S’ha d’innovar per sortir de la crisi que vivim”. Panenka, 365d365e i Núvol han demostrat que és possible fer coses diferents i crear nous continguts dins del periodisme actual. Aquests tres projectes, sortits d’idees que un dia van ser converses de bar,’ es van convertir en una realitat. “Potser no guanyem un duro però tenim la satisfacció per allò que fem” va dir Toni Padilla, fundador de Panenka, presentava el seu projecte com Oriol Rodríguez i Bernat Puigtobella. Allò innovador i transgressor dels seus projectes és el tracte cap al públic: “a la gent li agrada que els hi expliquin històries ben escrites” i aquest és l’esperit d’aquestes projectes.
Actualment les empreses només donen importància als beneficis econòmics i per això van assegurar que “el bé més escàs en aquest moment no és la informació sinó la atenció” i encara que trucat a moltes portes i rebut negatives durant el camí  ha merescut la pena dur-los a terme. Van encoratjar els estudiant a que seguissin els seus somnis periodístics i es van posar ells com a màxims exponents de que amb esforç, vocació, i ganes tot es pot.

Cristina Bayó



16:30



Pensa en gran i actua en petit


El concepte de (re)invent no consisteix en inventar res nou, sinó donar un gir a la nostra manera de treballar. Actualment, el temps de crisi i el low cost ens ha fet canviar les regles del joc, i com a conseqüència s’han hagut de crear diferents oportunitats noves.

En aquesta conferència van ser convidats dos publicitaris molt emprenedors, Joana Sánchez i Carles Andreu Bustamante. Ambdós van donar el seu punt de vista sobre la comunicació actual, i ens van explicar les grans diferències entre les noves oportunitats i les anteriors.

Joana Sánchez, va explicar una petita història per ensenyar-nos com s’havia apropat a la web 2.0. “Les noves tecnologies ens apropen com a persones gràcies a la comunicació intensa i la velocitat”, afirmà la publicista. Els Recursos Humans estan canviant als usuaris, en relació a les marques, pels publicitaris és molt important que els clients persegueixin una marca. L’objectiu principal és incorporar la comunicació a les empreses, amb la finalitat de que els treballadors es comuniquin entre ells. El món laboral està canviant i la primera marca que hem de crear és la nostra. La imatge de les persones és la clau principal per els Recursos Humans. Els directius de les empreses escullen els treballadors a través de les xarxes socials. Les empreses cada vegada són més globals. És molt important tenir coneixement dels continguts i incorporar les xarxes socials a les feines, conèixer la eina principal.

Carles Andreu Bustamante va assegurar que la comunicació es troba en un moment de total revolució. La figura del comunicador es difuminarà, ja que l’entorn de la comunicació és el digital. Les persones d’aquesta generació han après d’una manera totalment diferent; a través de la diversió i amb opcions de crear errors. Ara s’aprèn de les equivocacions per arribar més lluny, la gent ha de treballar convençuda i amb rigor. Tot el que hem fet és la formació i el desenvolupament d‘un nou model de comunicació.

Laura Álvarez

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada