La creativitat no entén de
disciplines i es útil en qualsevol feina. En això estaven d'acord tant Juanjo
Sáez, col·laborador a revistes com La luna de El Mundo o Qué
Leer, dissenyador, autor de còmics i dibuixant i creador de la serie
d'animació guanyadora d'un Premi Ondas al 2010 Arròs covat, i Carlos Guzlmán,
soci i cofundador d'una productora de videojocs i col·laborador de La
Vanguardia, en la seva discussió sobre el sector dels videojocs i l'animació.
Tots dos sectors han patit, des del naixement, molt prejudicis i estereotips,
com que els havien desplaçat a sectors etiquetat com a "sectors
marginals". Els videojocs, per una banda, han estat sempre objecte de crítiques
per els seus efectes addictius, la violència, el seu poc contingut educatiu...
Però des de fa pocs anys han aconseguit un èxit inesperat i han passat a formar
part del nostre dia a dia. L'animació a dut a terme una evolució i avui dia ja
no es relaciona només amb un públic infantil. És aquest canvi de perspectiva el
que ha fet que tots dos sector siguin avui, en temps de crisis, dels pocs que
es troben en creixement. Són dos sectors que han obert una nova branca d'oficis,
on estudiants de carreres de comunicació poden trobar un lloc de treball. Com
concretava el Juanjo Sáez "la base - d'aquests - és la creativitat i el
voler comunicar una idea". Ells mateixos van cursar estudis que poc tenien
a veure amb el món de l'animació i els videojocs, però amb vocació i ganes de
comunicar un missatge van acabar treballant d'allò que els hi agradava.
El seu èxit, però, es
troba també, com deia el Juanjo Sáez, en la facilitat que hi ha avui dia per
crear un projecte d'animació i distribuir-ho a canals. Un cop es té el producte,
gràcies a les xarxes socials i el boca a orella, s'arriba a la gent. El
problema però, deia el Juanjo, és que la democratització dels mitjans no ha estat
equilibrada i si vols portar el teu producte a un mitja com el cinema, et
seguiràs trobant amb barreres econòmiques. El Carlos Guzlmán discrepava amb
ell,però, i anava més enllà afirmant que segons ell "una democratització
del mitjans implica una massificació de la visibilitat" i per tant, el
arribar a un públic més ampli.
Sobre quin és el futur del dos sectors tots dos
hi estaven d'acord que l’èxit actual aniria a més i que sorgirien noves formes
d'entendre aquests dos mitjans. El futur es inimaginable i es troba en mans
d'aquells que es mouen per creativitat. Acabaren la conferència aconsellant als
estudiants de treballar per vocació i de no deixar d'innovar, doncs seran ells
mateixos els que inventin la forma en què els hi arribarà el seu sou.
Marta Soler
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada